Cara langsingkan badan

SELEPAS Syawal, ramai yang menjadikan alat penimbang sebagai teman karib. Jika sebelum raya berat badan berkurang disebabkan berpuasa, tetapi lain pula ceritanya selepas raya kerana kebanyakan kita makan apa saja tanpa memikirkan pertambahan berat badan.
Apabila ini berlaku, kita mula menyalahkan diri sendiri dan mencari pelbagai alternatif untuk kembali kurus seperti mengambil pil pelangsing atau makanan tambahan.
Namun, ramai tidak tahu amalan seharian juga membantu mengembalikan bentuk badan asalkan rajin dan berdisiplin mengamalkannya.

Malah, kesannya juga sangat bagus untuk kesihatan selain menjimatkan wang. Antara yang boleh dilakukan ialah:

Jangan berlapar

Ramai orang beranggapan berlapar boleh mengurangkan berat badan, namun sebenarnya makanan memberi tenaga dan apabila kita menggunakan tenaga kurang daripada apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut.

Tubuh akan mula membakar otot untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisme tubuh menjadi rendah. Bagi mereka yang tidak tahan lapar, pada kebiasaannya akan makan dengan lebih banyak. Ketika ini, walaupun tahap pengambilan makanan kembali ke paras normal, metabolisme tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama.


Ambil sesuatu yang pahit sebelum makan

Ini boleh dilakukan dengan mengambil kopi dan berkumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak terasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakkan rembesan enzim sekali gus mengurangkan rasa untuk makan.


Minum lapan gelas atau satu liter air sehari

Air mengurangkan selera makan. Minum satu liter atau lebih air setiap hari kerana ia berfungsi menyingkirkan lemak dan toksin dalam badan. Selain itu, ia bagus untuk kulit. Minum air suam sebaik saja bangun tidur sekurang-kurangnya dua gelas setiap pagi.


Mengambil sarapan

Berat badan boleh dikurangkan dengan pengambilan sarapan. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan lebih cenderung untuk gemuk berbanding mereka yang bersarapan. Ini kerana sarapan menstabilkan hormon dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolisme juga meningkat untuk membakar kalori.


Makan dan kunyah makanan perlahan-lahan

Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dalam cebisan kecil sebelum menelannya kerana dengan cara ini makanan mudah hadam. Apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukkan kepuasan dan mudah kenyang.


Elakkan makanan ringan

Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, berus gigi atau kunyah gula-gula getah. Rasa berangin di mulut akan membantutkan selera.


Makan banyak sayur dan buah-buahan

Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral, serat dan kandungan lemak yang rendah. Kurangkan pengambilan mentega dalam makanan serta melebihkan bijirin kerana kaya karbohidrat, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.


Makan sedikit, tetapi banyak kali

Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak. Jika makan di luar, pesan air suam atau air limau nipis kerana minuman masam menggalakkan pembakaran lemak.


Masak makanan

Cara memasak paling baik untuk mengurangkan jumlah kalori dalam makanan adalah merebus, memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menggoreng dengan sedikit minyak (misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak lemak haiwan.


Pilih hidangan

Ketika memilih makanan, ambil piring rata dan bukan mangkuk. Ambil sayuran dulu diikuti nasi dan lauk. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh diambil. Jangan lupa, makan di meja makan dan bukannya ketika menonton televisyen. Ini kerana makan sambil menonton menyebabkan anda makan lebih banyak daripada biasa.


Amalkan:

1. Minum air limau nipis atau limau kasturi setiap hari. Caranya, perah limau ke dalam gelas berisi air, masukkan ke dalam peti sejuk. Jadikan minuman setiap kali selepas makan tengah hari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkan selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.

2. Ambil tiga sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan dua kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.

3. Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk dan jadikan minuman. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.

4. Selepas makan, amalkan minum teh hijau atau teh cina bersama serbuk kayu manis dan madu.

5. Rebus halia muda dan minum airnya setiap pagi. Selain bagus membuang angin, ia juga membantu mengurangkan berat badan.


Aktiviti untuk langsing:

Berjalan membantu mengurangkan sebahagian kalori daripada jumlah makanan yang diambil. Setiap 25 langkah berjalan menggunakan satu kalori lebih-lebih lagi ketika menaiki tangga.

Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi, naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian gunakan lif.

Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dan nafas yang dalam.

Bersenam sangat baik bagi otot dan sendi yang kaku.

Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah.

Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan, tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantikkan dan merampingkan paha.

Jadikan amalan berjoging setiap hari sekurang-kurangnya 20 minit sebelum bekerja.


0 Komentar untuk "Cara langsingkan badan"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info