Manifesto PR: Rakyat Malaysia dijanjikan pendapatan RM4,000 sebulan

SHAH ALAM - Manifesto Pakatan Rakyat (PR) yang menggariskan empat teras utama antaranya akan memastikan pendapatan isu rumah rakyat Malaysia meningkat sekurang-kurangnya RM4,000 sebulan selepas satu penggal gagasan itu menawan Putrajaya.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, Pakatan Rakyat juga akan memastikan sejuta peluang pekerjaan baru akan diwujudkan dengan memastikan lambakan pekerja asing di negara ini akan dikurangkan secara berperingkat-peringkat.

Malah gagasan itu yang konsisten dengan perjuangan menuntut gaji minima menjanjikan, Tabung Permudah Pelaksanaan Gaji Minima berjumlah RM2 bilion sebagai insentif automasi dan geran pelaksanaan gaji minima jika perikatan pembangkang itu ke Putrajaya.
"Insentif automasi dan geran pelaksanaan gaji minima member keutamaan kepada Industri Kecil dan Sederhana (IKS) bagi tempoh ditetapkan," katanya.

Malah manifesto PR katanya akan memastikan pelarasan percukaian dilakukan bagi mengelak golongan mahakaya yang hartanya beratus ribu membayar cukai yang sama dengan seorang eksekutif swasta.

"Jalur pendapatan akan dilebarkan agar kadar cukai 26% kini hanya mula dibayar bagi pendapatan boleh cukai melebihi RM400,000 ke atas, berbanding RM250,000 sekarang," katanya.

PR juga mengulangi dasar pendidikan percuma dalam manifestonya.

Dr Dzulkefly Ahmad ketika membentangkan manifesto itu memberitahu, PR akan mengembalikan hak pendidikan percuma kepada rakyat kerana ia mampu dilaksanakan.

PR akan memastikan yuran pengajian tinggi lepasan sekolah di semua institusi awam akan ditanggung kerajaan baru itu.
"Semua pelajar di institusi milik awam akan memberikan elaun sara hidup untuk menampung kso kediaman, makan minum, buku dan pengangkutan kecuali bagi mereka yang benar-benar kaya," katanya selain PTPTN juga akan dihapuskan.

PR juga dalam manifestonya sekali lagi menjanjikan harga petrol dan diesel akan diturunkan.

PR mendakwa, harga minyak mentah yang tinggi sehingga mencecah purata RM300 setong melonjakkan pendapatan negara dan hasil minyak.

"Pakatan Rakyat percaya laba dari pendapatan mintak ini wajar dikongsi dengan rakyat untuk mengurangkan bebanan," kandungan manifesto itu berbunyi.

Selain itu, PR juga memberi jaminan perikatan itu akan menghapuskan tol, membatalkan saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), termasuk menghapuskannya.


0 Komentar untuk "Manifesto PR: Rakyat Malaysia dijanjikan pendapatan RM4,000 sebulan"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info