Unit 61398 PLA dituduh penggodam

Beijing/San Francisco: Satu unit rahsia tentera China dituduh dalang beberapa cubaan menggodam menyebabkan Beijing menafikan sekeras-kerasnya dakwaan syarikat keselamatan komputer Amerika Syarikat itu.
Beijing menekankan, ia adalah mangsa sebenar serangan penggodam Amerika.Syarikat Mandiant menuduh Unit 61398 Tentera Pembebasan Rakyat (PLA) bertempat di Shanghai sebagai terbabit dalam serangan secara berterusan terhadap pelbagai sektor.

Kami tidak tahu bagaimana bukti dalam laporan berkenaan boleh diyakini. Dari segi serangan internet untuk menggodam, penyerang dari Amerika berada di tempat pertama," Hong Lei, Jurucakap Kementerian Luar China


"Bentuk tugas Unit 61398 adalah rahsia kerajaan China, tetapi kami percaya ia terbabit dalam operasi menyerang rangkaian komputer," kata syarikat itu, kelmarin.

Unit 61398 berpejabat di daerah Pudong, Shanghai, pusat kewangan dan perbankan China dipercayai mempunyai beribu-ribu petugas fasih dalam bahasa Inggeris selain pakar program dan operasi komputer dan operasi, kata Mandiant.

Unit itu mencuri beratus-ratus terabait data daripada 141 pertubuhan pelbagai sektor sejak 2006, lapor syarikat itu lagi.
Kebanyakan mangsa di Amerika selain di Kanada dan Britain membabitkan maklumat usaha sama dan pembelian hingga e-mel pengurusan kanan.

Pada November 2011, Eksekutif Perisikan Kebangsaan Amerika menuduh China sebagai pencuri terbesar rahsia perniagaan Amerika.

Kementerian Luar China menyatakan, kerajaan negara itu menentang aktiviti menggodam dan mempertikai bukti dalam laporan berkenaan.

"Serangan menggodam berlaku di antara sempadan dan tidak dikenali siapa yang melakukannya.

"Menentukan identiti penyerang amat sukar. Kami tidak tahu bagaimana bukti dalam laporan berkenaan boleh diyakini," kata jurucakap kementerian itu, Hong Lei dalam taklimat media.

Hong merujuk kepada kajian China menunjukkan Amerika adalah dalang aktiviti menggodam di negaranya.


0 Komentar untuk "Unit 61398 PLA dituduh penggodam"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info