Tips Senang Dapat Pinjaman Rumah bagi pemilik bisnes

Pernahkah korang terfiir, "Saya bekerja sendiri/pemilik bisnes. Bagaimana nak appy loan rumah kalau saya tak ada slip gaji?"

Di sini,  aku nak kongsikan kepada anda tips-tips senang dapat pinjaman rumah bagi mereka yang bekerja sendiri atau pemilik bisnes, dipetik dari ebook 'Rahsia Pinjaman Rumah:Beli Rumah Setiap 2 Tahun' 

"Salah satu faktor yang mempengaruhi saya berjaya mendapat pinjaman dengan mudah adalah kerana saya mempunyai akaun semasa" - ini kata tuan punya ebook tu la.


Buat masa ini pihak bank lebih mudah memberikan pinjaman sekiranya anda ada akaun semasa semasa perniagaan. Jenis perniagaan yang terbaik adalah milikan tunggal (sole proprietorship) Justeru aku mencadangkan korang mendaftarkan perniagaan milikan tunggal dan membuka akaun semasa.

Pastikan korang memasukkan semua pendapatan anda (gaji,jualan, bonus, komisen dan sebagainya) ke dalam akaun semasa berkenaan sebelum membelanjakannya. Seterusnya cuba simpan 10% daripada pendapatan berkenaan di dalam ASB atau Tabung Haji.

Bayar 8.4% extra setiap ansuran bulanan sedia ada. Sekiranya korang mengikuti tips yang aku cadangkan Insya Allah anda lebih mudah mendapat pinjaman.


Persediaan Yang Anda Perlu Buat Sebelum Memohon Pinjaman


  • Pastikan rekod kredit (CCRIS) anda bersih selama 12 bulan.
  • Sediakan salinan lesen perniagaan (milikan tunggal)
  • Sediakan salinan kad pengenalan pemilik perniagaan.
  • Sediakan penyata akaun semasa perniagaan selama 6 bulan.
  • Sediakan penyata gaji selama 6 bulan (sekiranya masih kerja).
  • Sertakan buku simpanan ASB, Tabung Haji, KWSP dan Saham sekiranya ada.
  • Profil kewangan (senarai hutang dan tunjukkan bagaimana anda membayarnya)
  • Dokumen perjanjian sewa kereta/rumah sekiranya ada 

Baiklah. Itu saja tips kali ni. Semoga mereka yang tak ada slip gaji dan memiliki perniagaan sendiri boleh amalkannya untuk mudah lulus loan rumah.

Ada banyak lagi tips yang dikongsikan dalam ebook ini, silalah dapatkan ebook ini pada harga promosi RM50 sahaja.



0 Komentar untuk "Tips Senang Dapat Pinjaman Rumah bagi pemilik bisnes"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info