6 tips hilangkan jerawat dan bekas jerawat

APA ITU JERAWAT DAN APA YANG ANDA BOLEH LAKUKAN TERHADAPNYA

Sekiranya anda seorang remaja, kemungkinan untuk mendapat jerawat amatlah besar. Hampir 8 daripada 10 orang remaja mempunyai jerawat. Jerawat adalah perkara biasa dan ia dianggap sebagai sebahagian daripada tanda baligh.


Apakah itu jerawat dan apakah puncanya?

Jerawat ialah beberapa jenis benggolan atau benjolan di kulit. Jerawat selalunya terdapat di muka, leher, bahu, belakang badan dan dada kebanyakan remaja. Folikel-folikel rambut atau liang-liang roma di dalam kulit anda mengandungi kelenjar-kelenjar sebum (juga dikenali sebagai kelenjar minyak) yang menghasilkan sebum iaitu minyak yang melicinkan rambut dan kulit. Dalam keadaan biasa kelenjar-kelenjar ini menghasilkan jumlah sebum yang betul dan liang-liang roma akan berkeadaan baik. Jerawat terjadi apabila liang-liang roma tersumbat dengan sebum yang terhasil dengan banyak dan juga sel-sel kulit yang mati.



Mengapa ramai remaja mendapat jerawat?

Remaja mendapat jerawat disebabkan hormon yang hadir ketika baligh. Semasa badan anda membesar dan bertambah matang, hormon-hormon ini merangsang kelenjar-kelenjar sebum untuk menghasilkan lebih banyak sebum, atau minyak. Rangsangan ini membuatkan kelenjar-kelenjar tersebut menjadi terlalu aktif. Apabila terlalu banyak sebum dihasilkan, liang-liang roma akan tersumbat, maka terjadilah jerawat. Kebanyakan orang, jerawat akan hilang hampir kesemuanya apabila tamat zaman remajanya. Sekiranya ibubapa anda mempunyai jerawat semasa remaja, kemungkinan anda juga akan mendapatnya.


Apa yang tidak menyebabkan jerawat?

Banyak benda yang tidak menyebabkan jerawat, tetapi ramai orang mempunyai idea yang salah mengenainya. Punca sebenar jerawat ialah kelenjar-kelenjar minyak di dalam kulit yang terlalu aktif - itu sahaja. Jerawat bukanlah disebabkan oleh makanan yang berminyak seperti kentang goreng, coklat atau minuman soda. Tidak semestinya disebabkan oleh pemakaian alat solek, terutamanya jika alat solek itu berlabel "bebas minyak", "noncomedogenic" atau "nonacnegenic". Tekanan perasaan biasanya tidak menyebabkan jerawat kepada remaja (tetapi ia boleh berlaku kepada orang dewasa).

Apa Perlu Saya Buat? Untuk Menghilangkan Jerawat Dan Bekas Jerawat 



  • Cuci muka anda dua kali sehari dengan sabun dan air suam. Jangan sental muka dengan tuala muka - jerawat tidak boleh disental untuk menghilangkannya, dan menyental sebenarnya boleh membuat kulit bertambah teruk. 
  • Sekiranya anda memakai alat solek, pastikan ia berlabel "bebas minyak," "noncomedogenic" atau "nonacnegenic". Apabila anda mencuci muka anda, pastikan anda menghilangkan semua kesan alat solek anda. 
  • Sekiranya anda menggunakan semburan rambut atau gel, cuba elakkan daripada terkena muka anda sebab ia juga boleh menyumbat liang-liang roma. 
  • Sekiranya rambut anda yang panjang menyentuh muka, pastikan anda mencucinya sekerap mungkin untuk menjauhkan minyak. 
  • Sekiranya anda bekerja sambilan yang bersentuhan dengan minyak - seperti restoran makanan segera atau stesen minyak - pastikan anda mencuci muka anda bersih-bersih apabila sampai di rumah. 
  • Juga cuci muka anda selepas anda bersenam yang mengeluarkan peluh dengan banyak. 

Terdapat banyak losyen dan krim di kedai-kedai farmasi untuk menghindarkan jerawat dan menghilangkannya sekaligus. Pastikan anda mengikut arahan dengan betul - jangan gunakan lebih daripada yang sepatutnya pada satu masa (kulit anda akan menjadi terlalu kering dan bertambah teruk), dan ikut arahan untuk memastikan anda tidak alah terhadapnya.



Bagaimana kalau saya masih mendapat jerawat juga?

Kadang-kala walaupun dengan mencuci muka, menggunakan krim-krim dan alat solek bebas minyak, remaja masih mendapat jerawat juga - ini masih merupakan perkara biasa. Malahan, sesetengah remaja perempuan yang biasanya boleh mengawal jerawat, akan mendapat jerawat beberapa hari sebelum mereka datang haid. Ini dipanggil jerawat pra-haid yang disebabkan oleh pertukaran hormon dalam badan dan lebih kurang 7 daripada 10 wanita mengalaminya.

Sekiranya anda melihat muka anda di cermin dan ternampak jerawat, jangan sentuh, picit atau kutil jerawat itu. Ini mungkin susah untuk dilakukan. Tetapi apabila anda mengusik-ngusik jerawat anda, anda boleh membuatnya bertambah teruk. Ditambah lagi dengan minyak daripada tangan anda. Mengutil jerawat boleh meninggalkan parut-parut kecil yang kekal di muka anda!

Remaja yang mengalami jerawat yang teruk boleh mendapatkan bantuan daripada doktor atau ahli dermatologi (pakar kulit), yang boleh merawatnya dengan ubat. Ini bermakna menggunakan krim yang lebih kuat daripada krim yang dibeli di kedai, bergantung pada jerawat seseorang itu, atau mengambil antibiotik bagi membunuh bakteria yang membantu menghasilkan jerawat. Kadang-kala dalam sesetengah kes, pembedahan kecil boleh dilakukan.

Apa yang penting di sini ialah bukan anda seorang sahaja yang mempunyai jerawat. Lihat rakan-rakan di sekeliling anda, anda akan dapati ramai di kalangan remaja yang mempunyai jerawat! jadi jangan stress dan cuba amalkan tips untuk menghilangkan jerawat dan bekas jerawat di atasyang mungkin boleh membantu mnyelesalkan masalah anda


0 Komentar untuk "6 tips hilangkan jerawat dan bekas jerawat"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info