Oh penyu Rantau Abang Terengganu

Pada 22km utara K.Dungun dan 80km selatan K.Terengganu , mungkin kira-kira tempat pelancongan yang paling bercakap di Terengganu. Terdapat masa apabila sejumlah besar penyu belimbing gergasi datang ke Rantau Abang untuk bertelur antara Mei dan Ogos. (Telur Peak meletakkan bulan adalah bulan Jun dan Julai). Kawasannya pantai di sini adalah baik kerana ia mempunyai cerun yang curam dan mendalam supaya penyu boleh ' tanah ' lurus ke atas pantai. Jika pantai mempunyai cerun cetek dan beransur-ansur, penyu perlu menghabiskan banyak tenaga dia meranduk melalui jarak yang adil sebelum mencari tapak bersarang yang sesuai lebih hampir dengan laluan tumbuh-tumbuhan. Dia mesti menyimpan tenaga sebanyak mungkin untuk apa yang dia telah lakukan kemudian. Penyu ibu datang dalam sampul malam untuk bertelur dia. Penyu belimbing boleh membesar dengan panjang 2m dan mudah berat sehingga 500 kg . Tidak seperti spesies penyu lain yang mempunyai cangkerang keras bertulang , mereka mempunyai lembut , cengkerang keras atau karapas dengan 7 rabung berjalan membujur ke bawah. Reka bentuk dan bentuk karapas yang mengurangkan geseran air dan bersama-sama dengan kaki sirip panjang membantu penyu menggerakkan lancar melalui air. Ini adalah reka bentuk yang lebih sesuai, bagi perenang jarak jauh perlu pergi merentasi lautan yang besar setiap 2 hingga 3 tahun untuk kembali ke tempat pembiakan yang sama. Adalah dipercayai bahawa perjalanan jarak jauh berkaitan dengan drifts musim obor-obor itu.

rantau abang hotel


Reptilia anggun di dalam air, di atas tanah berat dan bentuk mereka boleh menjadi rumit. Setiap sarang perempuan antara 5-9 kali setiap musim dan setiap sarang mempunyai antara 50 hingga 140 biji . Lelaki , di sisi lain, tidak pernah datang ke darat. Setelah penyu ibu telah bertelur dan menutupi mereka, dia terletak untuk sedikit dan kemudian membuat jalan kembali ke dalam laut. Habis dari pengalaman pahit itu , dia berenang ke laut terbuka untuk memberi makan dan mengisi semula tenaga beliau. Ini adalah kali apabila dia adalah yang paling terdedah kepada serangan jerung . Terdapat laporan belimbing dengan sirip cacat dan luka-luka yang disebabkan oleh jerung.


rantau abang chalet


Dalam tahun 1950-an , terdapat kira-kira 11,000 nestings dilaporkan pada Rantau Abang. Menjelang tahun 1999 , ia telah menurun kepada kurang daripada 10 nestings . Terdapat beberapa faktor dikaitkan dengan kejatuhan mendadak dalam jumlah . Pada tahun-tahun awal apabila tidak ada renjer memantau pantai, pelancong tempatan dilihat menunggang penyu , menarik sirip mereka, bersinar lampu suluh ke dalam golongan miskin, menderita mata makhluk dan segala macam salah laku kasar. Penyu adalah makhluk yang sangat sensitif dan tidak biasa dengan tekanan tersebut. Selain rawatan dahsyat di darat, aktiviti yang tinggi dari pukat tunda mengeruk perairan pantai dan pencemaran berlarutan di sekitar pantai telah ditambah bahaya. Belimbing dan penyu lain sering terperangkap dalam jaring yang perlahan-lahan menenggelamkan mereka , membunuh 100,000 s setiap tahun di seluruh dunia. Menambah kepada musibah penyu , telur penyu telah dikumpulkan oleh penduduk tempatan untuk menjual di pasaran. Penduduk tempatan mendakwa bahawa telur ini mempunyai afrodisiak dan mengindahkan ciri walaupun tidak ada bukti saintifik untuk dakwaan ini. Ia melaporkan bahawa khasiatnya adalah lebih kurang daripada telur ayam. Telur penyu masih dijual di pasaran di seluruh Terengganu dan akan terus berbuat demikian sehingga pihak berkuasa sedar betapa pentingnya melindungi spesies pada setiap peringkat kitaran hayat dan pembangunan.


rantau abang homestay


Bilangan mereka yang semakin berkurangan . Tanpa penyu sekitar , Rantau Abang sendiri telah jatuh ke dalam tempat pertumpahan darah . Banyak kedai-kedai dan beberapa resort telah ditinggalkan. Apa yang pernah menjadi pusat peranginan tepi pantai yang sibuk kini telah menjadi lebih sedikit daripada tempat untuk isi semula gas.


Jika hanya terdapat usaha yang lebih bersepadu untuk mendidik orang ramai mengenai sensitiviti penyu ini maka mungkin yang boleh dengan cara yang kecil membantu menangkap penduduk menghilang.



Untuk maklumat lanjut mengenai belimbing , terdapat sebuah Pusat Maklumat Penyu diuruskan oleh Jabatan Perikanan di Rantau Abang. Ranger telah rondaan pantai bagi memastikan keselamatan bagi penyu apabila mereka datang ke pantai untuk bertelur . Mereka juga telah mengeluarkan 100,000 anak penyu belimbing s kembali ke laut melalui satu siri pengeraman dan pelepasan program yang berjaya . Pusat itu dibuka setiap hari kecuali hari Jumaat dan cuti umum.


rantau abang tempat makan


Jika bagaimanapun, anda benar-benar berminat untuk belajar dan hidup dengan penyu, anda boleh memilih untuk bermalam di Pulau Redang dengan penyelidik penyu selama seminggu (pada kos sudah tentu! ) Di bawah Unit Penyelidikan Penyu Laut Kolej Universiti SEATRU atau program Sains dan Teknologi. 


Penginapan di Rantau Abang


Rantau Abang telah melihat zaman kegemilangannya dahulu . Hari ini, ramai pintasan tempat ini, mencari kepentingan lain. Penyu jarang mendarat di pantai akibat gangguan yang berlebihan dari pengunjung tempatan dan nelayan. Yang paling penting, penyu ini pupus dan jika anda dapat melihat satu, anda mungkin tidak ramai yang lepas yang pernah melihat mereka. Soon akan ada tiada kiri.


rantau abang telur penyu


Pekan ini nampaknya lebih seperti sebuah bandar hantu. Mencadangkan satu tempat tinggal sukar kerana tidak ada memberitahu berapa lama motel akan mengekalkan diri mereka untuk kekurangan pengunjung . Walau bagaimanapun, pantai yang indah .. mimpi benar-benar dan sangat tenang . Hanya kerana ia adalah tahun yang lalu ...



0 Komentar untuk "Oh penyu Rantau Abang Terengganu"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info