Kasut besi

Seorang warga China, Zhang Fuxing mencipta dan menjual kasut besi yang mempunyai berat lebih 200 kilogram (kg). Menurutnya, dia turut berjalan dengan menggunakan kasut besi itu selama tujuh tahun.Fuxing berkata, dia berasa bangga apabila kasut besi yang dikeluarkan di sebuah kilang miliknya di sini berjaya mencecah berat sebanyak 400kg.Lelaki itu berkata, dia boleh berjalan sejauh 15 meter dengan menggunakan kasut tersebut pada setiap hari.Fuxing, 52, berkata, dia berjaya menggerakkan kasut tersebut dengan menggunakan tenaga dalaman.

Berjalan guna kasut besi

"Ia (menggerakkan kasut itu) bukannya dengan menggunakan otot-otot yang kuat," katanya.Lelaki tersebut menjelaskan, dia boleh berjalan dengan menggunakan kasut tersebut kerana kejayaannya mengawal tenaga dalaman yang terdapat di dalam badannya.Menurutnya, seni mempertahankan diri Qigong yang dipelajarinya membantu dia berjalan dengan menggunakan kasut besi itu.



Harga RM290.41

Sepasang kasut besi yang seberat 10kg dijual pada harga 550 yuan (RM290.41).Kasut besi yang seberat 60kg pula dijual pada harga 1,450 yuan (RM766).Fuxing mendakwa, dia telah menjual sejumlah kasut itu termasuk 10 pasang kepada jiran-jirannya.Dia mula tertarik untuk menggunakan kasut itu selepas melihatnya seseorang memakainya di televisyen.

"Mereka (para pemakai) menyatakan, ia baik untuk jantung dan tulang," kata Fuxing.

Ketika itu, lelaki tersebut menghidap sakit belakang sehingga dia tidak boleh membengkokkan badannya untuk mencuci muka.Namun, katanya, penyakitnya itu hilang selepas beberapa bulan dia memakai kasut tersebut.Salah seorang jirannya, Chen Guanghua berkata, dia turut memakai kasut yang dijual lelaki tersebut.Menurut Guanghua yang berusia 60 tahun, kasut tersebut baik untuk kesihatan kakinya. - Kosmo



0 Komentar untuk "Kasut besi"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info