PENJELASAN ROS - STATUS BATAL DAFTAR PKR!!

Pendaftar Pertubuhan (ROS) meminta Parti Keadilan Rakyat (PKR) menjawab notis pembatalan pendaftaran yang dikeluarkannya terhadap parti itu dalam tempoh yang ditetapkan dan bukan menggunakan saluran media untuk memberi jawapan.

Ketua Pengarah ROS, Datuk Abdul Rahman Othman, berkata notis itu adalah mengikut Seksyen Kecil (2), Seksyen 13, Akta Pertubuhan 1966, di mana PKR diberi tempoh sehingga 9 Jun depan untuk memberi sebab memuaskan mengapa pendaftaran parti itu tidak patut dibatalkan.
Katanya, pihak yang diberi notis tersebut hanya perlu untuk menjawab balik notis itu berserta alasan kukuh dalam tempoh masa yang diberikan.
"Apabila ROS keluarkan notis, mengikut Akta Pertubuhan 1966, pihak yang ditujukan perkara tersebut diminta menjawab dalam masa yang diberikan, menggunakan saluran yang sama, bukan menggunakan saluran media kerana ia dianggap kurang manis," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail, yang mempertikaikan tindakan ROS menghantar notis tersebut kepada sekretariat parti pada 9 Mei lalu dan menganggapnya sebagai tidak berasas.

Pada persidangan akhbar di ibu pejabat parti itu di Petaling Jaya hari ini, Saifuddin mendakwa notis untuk membatalkan PKR atas alasan parti tersebut melanggar Fasal 32.2.1 Undang-Undang Berdaftar Parti kerana memecat A Rajagopal tanpa dibicarakan oleh Lembaga Displin parti terlebih dahulu adalah mengelirukan kerana fasal tersebut tidak wujud dalam perlembagaan PKR.

Selain itu, katanya, rekod parti menunjukkan bahawa nama individu yang dinyatakan itu sebenarnya adalah A Jayagopal yang dipecat pada 26 April 2009 kerana bertanding sebagai calon bebas dalam pilihan raya kecil (PRK) Bukit Selambau.
Anggota Majlis Perwakilan Parti yang juga Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah, berkata sekretariat parti akan menghantar surat jawapan kepada ROS hari ini.

"Saifuddin akan menghantar surat jawapan kepada ROS untuk menjelaskan semua perkara, dan kita juga akan merujuk kepada penasihat parti, untuk menimbang semua langkah susulan baik di dalam dan luar mahkamah untuk melindungi keperluan parti," katanya pada sidang akhbar yang sama.




0 Komentar untuk "PENJELASAN ROS - STATUS BATAL DAFTAR PKR!!"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info