Gejala Stroke, Penyebab dan Cara Pencegahan

Mengenal penyakit stroke , mulai dari gejala , penyebab dan cara pencegahan . Apa itu stroke ? Stroke adalah serangan otak yang timbulnya mendadak akibat tersumbat atau pecahnya pembuluh darah otak . Dengan kata lain penyakit stroke ini merupakan penyakit saluran darah otak ( serebrovaskuler ) yang ditandai dengan kematian rangkaian otak ( infarksi serebrum ) hal ini disebabkan keranakan adanya penyumbatan , penyempitan atau pecahnya pembuluh darah menuju otak sehingga bekalan darah dan oksigen ke otak berkurang dan menimbulkan pelbagai reaksi biokimia yang akan merosakkan atau mematikan sel - sel saraf otak .



Penyebab Penyakit Stroke


Ada dua faktor yang merupakan penyebab stroke iaitu risiko perubatan dan risiko perilaku


1 . Faktor risiko perubatan

Faktor risiko perubatan yang menyebabkan atau memburukkan stroke antara lain hipertensi ( penyakit tekanan darah tinggi ) , kolesterol , arteriosklerosis ( pengerasan saluran darah ) , gangguan jantung , diabetes , riwayat stroke dalam keluarga ( faktor keturnan ) dan migrain ( sakit kepelah sebelah ) . Menurut data statistik 80 % pencetus stroke adalah hipertensi dan arteriosklerosis .


2 . Faktor risiko perilaku

Faktor risiko perilaku disebakan oleh gaya hidup dan pola makan yang tidak sihat seperti tabiat merokok , menkonsumsi minuman bersoda dan beralkohol gemar mengambil makanan segera ( fast food dan junk food ) . Faktor risiko perilaku lain adalah kurangnya aktiviti gerak / olah raga dan obesiti . Salah satu pemicunya juga adalah susasana hati yang tidak selesa seperti sering marah tanpa alasan yang jelas .


Gejala Serangan Stroke


Pada peringkat awal , masyarakat , keluarga dan setiap orang harus memperoleh maklumat yang jelas dan meyakinkan bahawa stroke adalah serangan otak yang secara sederhana mempunyai lima tanda - tanda utama yang perlu difahami dan sangat difahami . Hal ini penting agar semua orang mempunyai kewaspadaan yang tinggi terhadap bahaya serangan stroke .


Tanda - tanda utama serangan stroke :

Rasa bebal atau mati mendadak atau kehilangan rasa dan lemas pada muka , tangan atau kaki , terutamanya pada satu bahagian tubuh saja

Rasa bingung yang mendadak , sukar bercakap atau sukar mengerti

Satu mata atau kedua matamendadak kabur

Mendadak sukar berjalan , terhuyung dan kehilangan keseimbangan

Mendadak merasa pusing dan sakit kepala tanpa diketahui sebab musababnya


Selain itu harus dijelaskan pula kemungkinan munculnya tanda - tanda ikutan lain yang boleh timbul dan atau harus diwaspadai , iaitu ;

Rasa mual , panas dan sangat sering muntah - muntah

Rasa pengsan mendadak , atau merasa hilang kesedaran secara mendadak

Gejala Stroke


Cara Mencegah Penyakit Stroke


Adapun , untuk mengelakkan stroke seseorang boleh melakukan tindakan pencegahan termasuk membiasakan diri menjalani gaya hidup sihat . Berikut adalah 10 langkah yang boleh anda lakukan guna menghindarkan diri dari serangan stroke .


1 . Elakkan dan hentikan tabiat merokok

Kebiasaan ini boleh menyebabkan atherosclerosis ( pengerasan dinding pembuluh darah ) dan membuat darah anda menjadi mudah menggumpal .


2 . Jumpa tensi darah secara rutin

Tekanan darah yang tinggi boleh membuat saluran darah anda mengalami tekanan tambahan . Walaupun tidak menunjukkan gejala , ceklah tensi darah secara teratur .


3 . Kawal penyakit jantung

Kalau anda mempunyai gejala atau gangguan jantung seperti degupan yang tidak teratur atau kadar kolesterol tinggi , berhati - hatilah kerana hal itu akan meningkatkan risiko terjadinya stroke . Mintalah nasihat doktor untuk langkah terbaik .


4 . Atasi dan kendalikan stres dan kemurungan

Tekanan dan kemurungan boleh menggangu bahkan menimbulkan korban fizikal . Jika tidak diselesaikan , dua hal ini pun boleh menimbulkan problem jangka panjang .


5 . Makanlah dengan sihat

Anda mungkin sudah mendengarnya ribuan kali , namun penting artinya bila anda disiplin memakan sekurang-kurangnya lima hidangan buah dan sayuran setiap hari . Elakkan makan daging merah terlalu banyak kerana lemak jenuhnya boleh membuat pembuluh darah mengeras . Pengambilan makanan berserat dapat mengendalikan lemak dalam darah .


Dengan mengenali tentang gejala dan penyebab serta risiko stroke , diharapkan kita semua lebih waspada dan hati - hati dengan selalu menjaga kesihatan . Semoga bermanfaat .


6 . Kurangkan garam

Kerana garam akan mengikatkan tekanan darah .


7 . Pantau berat badan anda

Mempunyai badan gemuk atau obes akan meningkatkan risiko anda mengalami tekanan darah tinggi , penyakit jantung dan kencing manis , dan semuanya boleh mencetuskan terjadinya stroke .


8 . Berolahraga dan aktif

Melakukan aktiviti fizikal secara teratur membantu anda menurunkan tekanan darah dan mewujudkan keseimbangan lemak yang sihat dalam darah .


9 . Kurangkan alkohol

Meminum alkohol boleh menaikkan tekanan darah , oleh kerana itu mengurangkan bererti menghindarkan anda dari tekanan darah tinggi .


10 . Mencari Maklumat

Dengan mengikuti perkembangan maklumat tentang kesihatan , banyak perkara penting yang diperoleh guna mengelakkan kemungkinan atau menekan risiko stroke . Berhati - hatilah , pelbagai hormon termasuk pil dan terapi penggantian hormon HRT diduga boleh membuat darah menjadi kental dan cendrung mudah menggumpal.



0 Komentar untuk "Gejala Stroke, Penyebab dan Cara Pencegahan"

Dah baca? Sudikanlah beri komen sepatah dua ya...

 
Copyright © 2015 naima afrina - All Rights Reserved
Template By Catatan Info